Picadeli och Mixum fördjupar sitt samarbete


Motala, 2015-03-06


Picadeli fördjupar sitt samarbete med Mixum AB i Motala. Detta sker genom att Picadeli går in som majoritetsägare i Mixum.

Picadeli är ett framgångskoncept på marknaden som visar att det finns en stor efterfrågan på fräsch och nyttig snabbmat till ett rimligt pris. Picadeli är en så kallad shop-in-shop-lösning där salladsdiskar ställs ut i dagligvaruhandeln och finns idag i mer än 1000 butiker i Sverige och Finland.

Mixum är en av Sveriges ledande tillverkare av färdigmat med tillverkning i nya och fräscha lokaler i Motala. Mixum har de senaste åren vuxit starkt tillsammans med Picadeli och har vunnit flera fina utmärkelser, bland annat som Årets företagare i Östergötland.

– Med ökande volym vill vi försäkra oss om vår fortsatta expansion som kommer kräva investeringar i produktionskapacitet, vilket gör det naturligt att vi går in som ägare. Genom förvärvet kan vi tillsammans med Mixum bli ännu bättre på produktutveckling och ta fram nya spännande produkter till vårt koncept säger Ragnar Landin, VD Picadeli.

För ytterligare information kontakta:

Ragnar Landin, VD, Picadeli. Tel: 070-658 56 75

Magnus Franzén, VD, Mixum AB. Tel: 070-533 08 79



Picadeli erbjuder ett koncept för självplock av sallad till dagligvaruhandeln och servicehandeln där kunden själv väljer innehåll och mängd. Picadeli erbjuder ett helhetskoncept med ett brett urval av produkter, salladsdiskar, marknadskampanjer och löpande support/uppföljning till butik. Bolaget startades 2009. Idag är Picadeli över 50 anställda och konceptet finns i över 1000 butiker; både i Sverige och i Finland.

Mixum grundades år 1989 av familjen Franzén och drivs idag av Magnus och Matts Franzén verkande under varumärket Bröderna Franzén. Bolaget är baserat i Motala och har ca 70 anställda. Mixum är en av Picadelis största leverantörer och levererar främst pasta och pastablandningar. Bolaget tillverkar även smörgåstårtor och annan färdigmat till livsmedelsbutiker runt om i Sverige.